• Het Stubaital. Ik weet nu waar het ligt.
  • Zonder woorden. Veelzeggend
  • Op zoek naar het graf van private O'Neil
  • Dieppe, een slag voor Canada
  • Het Stubaital. Ik weet nu waar het ligt.


    Het Stubaital. Grenzeloos mooi. Het Stubaital. Tot voor kort had ik er nog nooit van gehoord. Het dal ligt...

  • Zonder woorden. Veelzeggend


    Zonder woorden. Veelzeggend Twee keer was ik erbij toen koningin Beatrix in mijn werkgebied kwam. In Enter, en in...

  • Op zoek naar het graf van private O'Neil


    Vrijdag 26 april Frank Graham Cycle Liberation Tour  Op zoek naar het graf van private O’Neil Het...

  • Dieppe, een slag voor Canada


    Dinsdag 24 april Frank Graham Cycle Liberation Tour De zon glinstert in het water van Het Kanaal. Een licht...

Journalistieke tekst Elk jaar iets nieuws: Oad komt met hopOn hopOff FietsBus


Opdrachtgever: WegenerMedia

Locatie: Hof van Twente Holten Hellendoorn

Elk jaar iets nieuws. Dat is het motto van Oad-directeur Frans Schuitemaker. Werden vorig jaar de SnelWegNachtBus en de Strandexpress geïntroduceerd, deze maand rijdt voor het eerst de Oad hopOn hopOff FietsBus tussen Twente en Salland, niet alleen voor de toeristen, zeker ook voor de inwoners.

‘De bus krijgt steeds meer fans’ is de landelijke promotiecampagne die eind juni van start ging. Een slogan die Frans Schuitemaker, voorzitter van de landelijke werkgroep Imago Campagne, van harte onderschrijft. “Het gaat erom dat mensen vaker aan de bus denken als het om vervoer gaat, ook wat groepen betreft. Brandstofkosten, parkeerkosten tellen op, zeker als je met vier of vijf auto’s ergens naar toe rijdt. Bovendien is met z’n allen in de bus een stuk gezelliger en veel meer ontspannen. Neem nou de Zwarte Cross: vanuit heel Nederland zorgen wij voor het vervoer. De Oad is de Bob.”

Anderhalf jaar geleden kwam Schuitemaker van Nijhof-Wassink naar de Oad. Hoewel ook bij het Oad busvervoer ‘vervoer op wielen’ centraal staat, was het toch een omschakeling. Van een bedrijf van het overgrote deel mannelijke werknemers naar een bedrijf met het merendeel vrouwelijke medewerkers. Van bulkvervoer naar personenvervoer. Overeenkomsten waren er ook: het materiaal moet perfect in orde zijn, de benadering van de klant correct, de ‘opdracht’ moet naar tevredenheid uitgevoerd worden, of het nu gaat om het afleveren van een tank vol olie op een industrieterrein of het vervoeren van een groep reizigers door een zonnig land.

Samen met de directeuren Quirine en Julius ter Haar vormt hij de directie van de holding. Het Oad Touringcarbedrijf is zijn ‘pakkie an’. Schuitemaker is de man van de bussen. Zijn missie: de bussen laten rijden óók, oftewel juist, in tijden van crisis. “Het busbedrijf heeft weinig last van de crisis. Wat we wel merken is dat het boekingsseizoen verschoven is, van januari/februari naar april/mei. De busreizen veranderen ook: veel actief reizen, fiets- en wandelreizen. Meer aanbod in busreizen waarin mensen meer vrijheid hebben. We zetten ‘entertainmentbussen’ in voor groepen van maximaal 34 personen, met voor elke passagier een eigen beeldscherm. Met een tafeltje achterin de bus, waar een spelletje gedaan kan worden. Daar is een markt voor.”

Ook met de dagtochten timmert Oad aan de weg. Onlangs vervoerde het bedrijf de 10.000e passagier naar de Floriade, vanaf de opening van het evenement in april. “We hadden dat in onze stoutste dromen niet kunnen denken”, aldus Schuitemaker.

Een succesnummer is ook het Gooische Vrouwen-arrangement, voor moeder en dochter. Speciaal voor Moederdag in het leven geroepen, maar de tocht viel zo in de smaak dat naar het Gooi en Hilversum de Oad-bus vol vrouwen nog steeds rijdt.

Elk jaar iets nieuws. Daarmee wil de directeur het bedrijf in de picture en vooral rijdend houden, niet alleen internationaal, maar ook landelijk en in deze regio. Vorig jaar werd gestart met de SnelWegNachtBus, waarbij Schipholreizigers uit het oosten van het land in nachtelijke uren naar en van Schiphol vervoerd werden. Het werd een succes: vorig jaar maakten 4.000 passagiers gebruik van deze mogelijkheid. De capaciteit wordt deze zomer verdubbeld. De bus vertrekt nu twee keer ’s nachts vanaf Enschede, zowel om 00.30 als om 3.30 uur, stopt langs de A1 in de buurt van Hengelo, Almelo, Holten, Deventer, Apeldoorn en Barneveld en komt om respectievelijk 3.00 en 6.30 uur aan op Schiphol. Vanaf Schiphol vertrekt de bus om 00.15 en 0.3.45 uur.

Vorig jaar werd ook de Strandexpress geïntroduceerd. Maar strandweer werd het afgelopen zomer niet. Er vertrokken toch nog bussen richting de kust, maar in plaats van het strand werd een plaats bezocht. En dat wordt deze zomer weer het programma: de bus stopt zowel bij het strand van Scheveningen als in het centrum van Den Haag. De Strandexpress rijdt vanaf donderdag 19 juli elke donderdag tot en met eind augustus. Jongeren tot en met 19 jaar betalen 16,- euro voor een retour; boven de 19 kost een retourtje 19,50 euro.

Schuitemaker kent zijn huidige werkgever van vroeger. Voordat hij naar Nijhof-Wassink ging werkte hij in de tachtiger jaren bij Oad. In die jaren haalde hij zijn busrijbewijs. Die papieren houdt hij up-to-date. Hij staat op de Oad-calamiteitenlijst. In geval van nood kruipt hij zelf achter het stuur van de bus.

Het bedrijf past hem. “Oad is gewoon een ontzettend leuk bedrijf. Ze hebben de zaak hier goed voor elkaar. Het is, evenals Nijhof-Wassink, een topbedrijf. We zitten in een hele concurrerende markt, maar mede door innovaties, inspringen op actuele ontwikkelingen, ben ik gerust wat de toekomst van het bedrijf betreft.”

Zelf gaat Schuitemaker met zijn gezin dit jaar ook met de bus op vakantie. “Met drie gezinnen hebben we in Zuid-Afrika een bus met chauffeur gehuurd en daarmee gaan we rondreizen. De kinderen kunnen met elkaar spelletjes doen in de bus, de ouders zitten lekker ontspannen. Het lijkt me geweldig. Het wordt een topreis!”

Zie ook Nieuws van de Week pagina 2 en 3

www.deweekkrant.nl/pdfarchief/viewer